Achiziții online din afara Uniunii Europene: cum procedezi?

Published on: Nov 02 2016 by MC

online-comert

Centrul European al Consumatorilor România – ECC Romania, alături de celelalte 28 de centre din Uniunea Europeană plus Islanda și Norvegia, se ocupă de achizițiile de bunuri și servicii realizate pe teritoriului Uniunii Europene. În schimb, dacă este vorba de un comerciant din afara UE, Rețeaua ECC-Net nu se mai poate implica în soluționarea pe cale amiabilă a problemei tale.
Însă atunci când cumperi dintr-un stat din afara UE, sunt aplicabile alte reguli, de exemplu trebuie să plătești taxe vamale. Valoarea acestora depinde de statul de unde comanzi.
Mai mult, când cumperi din afara Uniunii Europene, legislația acesteia privind protecția consumatorilor nu se aplică. De exemplu, nu este sigur dacă îți poți anula comanda. Prin urmare, este foarte important să afli mai multe despre politicile vânzătorului. Încearcă să obții informații despre politica de tratare a reclamațiilor și răspunderea comercianților în privința produselor defecte. Perioada de timp pentru care un comerciant răspunde pentru un produs (garanție) este diferită de la stat la stat. De asemenea, ar fi bine să afli dacă există o garanție și dacă aceasta este aplicabilă pe teritoriul României. În caz contrar, ar fi bine să te orientezi spre un comerciant din UE.

Taxe vamale
Taxa vamală se calculează de obicei ca un procent aplicabil prețului, incluzând taxele de transport și costurile de asigurare. Dacă există o convenție de comerț liber sau ceva similar semnat între UE și statul din care îți comanzi bunurile, taxele vamale pot fi reduse sau eliminate. Pentru a obține asemenea beneficii trebuie să obții un document separat, de obicei un certificat de origine din statul de unde l-ai achiziționat.

Un exemplu recent de astfel de acord este CETA – acordul economic dintre UE și Canada semnat de curând și care va aduce pentru anumite produse reducerea sau eliminarea completă a taxelor vamale. Dacă dorești mai multe informații despre taxele vamale aplicabile te poți adresa Direcției Generale a Vămilorwww.customs.ro.

TVA
În momentul în care coletul ajunge în România, serviciul poștal sau de curierat va completa o declarație vamală și o declarație TVA pentru tine și te va taxa pentru aceasta – costul TVA, plus costul serviciului.

Ce ar trebui să faci dacă ai probleme?

Dacă ai probleme există organizații de consumatori și alte organizații, agenții și asociații care oferă informații despre drepturile consumatorilor. Atenție, ECC Romania nu te poate sprijini dacă ai un litigiu cu o companie care are sediul în afara UE, plus Norvegia și Islanda.

Pe site-ul https://econsumer.gov poți face o reclamație împotriva unor comercianți din alte state, astfel încât autoritățile de protecția consumatorilor din fiecare stat să poată interveni și să împiedice alți consumatori să aibă asemenea probleme. De asemenea, acesta oferă informații și sfaturi privind regulile de e-commerce de la autorități din 28 de țări.

Multe organizații din lume sunt membre ale Consumers International – www.consumersinternational.org. Pe acest site poți găsi informații de bază privind drepturile consumatorilor și poți identifica organizații de consumatori care să te sprijine.

Mai multe informatii poti citi pe site-ul ECC Romania.

Sursa: Comunicat presă ECC Romania

Filed under: Stiri Europene | EU News
Tags: centrul european al consumatorilor, drepturile consumatorilor, ECC Romania
Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com