CE a luat masuri pentru protectia consumatorilor europeni de continut virtual

Published on: Oct 17 2013 by DL

20130724000697_0Daca descarcati de pe internet jocuri, muzica, carti, etc. probabil v-ati confruntat deja cu situatii in care produsul nu funtioneaza si nu puteti primi despagubire, lipsa informatiilor privind identitatea comerciantului si posibilitatea de a-l contacta, informatii neclare cu privire la achizitie sau, eventual, scrise cu caractere foarte mici. Desi a cumpara aceste produse direct de pe internet prezinta cateva avantaje cum ar fi o diversitate mai mare din care sa alegem, comoditatea de a nu iesi din casa, preturi mai bune decat in magazinele reale, totusi exista si capcane.

Interventia Comisiei Europene in acest conext a constat intr-o “verificare minutioasa” a paginilor de internet la nivelul intregii UE cu scopul identificarii situatiilor de incalcare a legislatiei privind protectia consumatorilor si al asigurarii respectarii ulterioare a acestei legislatii.

Verificarea paginilor de internet care vand continut digital a avut loc in vara anului 2012. Autoritatile nationale au verificat, in total, 330 de pagini de internet care acopera o mare parte a pietei. O investigatie detaliata efectuata de catre autoritatile nationale a constatat existenta unui numar total de 172 de pagini de internet care nu sunt in conformitate cu legislatia UE de protectie a consumatorilor. Acestea au contactat societatile in cauza in vederea adaptarii acestor pagini de internet la cerinte. Pana in prezent 116 pagini au fost corectate. 49 de pagini de internet fac obiectul unor proceduri ulterioare; in 5 cazuri, incalcarile au fost minore si nu au fost sanctionate de catre statele membre, in timp ce 2 pagini de internet s-au desfiintat. Ca urmare a acestei interventii din partea autoritatilor de aplicare a legii in statele membre ale UE, 80% din cele 330 de pagini sunt, in prezent, in conformitate cu legislatia UE de protectie a consumatorilor. Paginile de internet au fost verificate pentru a stabili daca informatiile privind principalele caracteristici ale produselor sunt usor accesibile si nu sunt „scrise cu litere mici”; daca paginile de internet au furnizat adrese de e-mail la care pot fi adresate intrebari sau plangeri; precum si, pentru a vedea daca paginile de internet includ termeni si conditii echitabile.

Procedurile administrative sau judiciare nationale continua pentru cele 49 de pagini de internet care nu respecta inca legislatia. Problema specifica a achizitiilor contra cost necesare pe parcursul jocului este, de asemenea, revizuita pentru a se asigura o mai buna informare a consumatorilor si pentru a evita cheltuieli disproportionate si neasteptate ca urmare a acestor achizitii realizate in timpul jocului de catre copii.

Un numar din ce in ce mai mare de cetateni europeni achizitioneaza continut digital: in medie, 79% dintre consumatorii europeni au utilizat serviciile de muzica online si 60% au utilizat jocuri online in cursul ultimelor 12 luni. Potrivit unor surse din sector, valoarea tranzactiilor aferente descarcarilor de muzica in UE in 2010 a totalizat 677 de milioane EUR. potrivit estimarilor, consumatorii din Marea Britanie, Germania, Franta, Italia, Spania, Olanda si Belgia au cheltuit 16,5 miliarde EUR pe jocuri online in 2011. Jocurile adresate copiilor si care sunt prezentate ca „joc gratuit” au o pondere tot mai mare pe piata jocurilor in UE (50% din totalul jocurilor in ultimele 12 luni).

Avand in vedere numarul mare de cetateni UE care consuma continut digital si rapiditatea cu care se dezvolta acest sector am putea spune ca aceste masuri vor trebui aplicate si adaptate continuu pe un numar tot mai mari de site-uri. Insa, in paralel, se realizeaza si o contientizare a consumatorilor in legatura cu semnele pe care trebuie sa le observe care le-ar indica daca ceva nu este in regula cu achizitia pe care doresc sa o faca.

sursa: Reprezentanta Comisiei Europene

Filed under: Stiri Europene | EU News
Tags: protectia consumatorilor
Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com