Giganții mediei sociale, obligați să ia măsuri de protejare a consumatorilor europeni

Published on: Mar 20 2017 by MC

Joi, 16 martie, autoritățile UE pentru protecția consumatorilor și Comisia Europeană au avut o întâlnire cu reprezentanții Facebook, Twitter și Google+. Întâlnirea s-a concentrat pe soluționarea problemelor legate de fraude și înșelătorii prin intermediul rețelelor sociale cărora le-au căzut victime consumatorii europeni, respectiv conformarea cu legislația UE a serviciilor contractate prin intermediul site-urilor de comunicare socială.

Cu această ocazie, comisarul Jourová a declarat: „Platformele de comunicare socială au devenit o parte a vieții noastre de zi cu zi și o majoritate de europeni le utilizează în mod regulat. Având în vedere importanța crescândă a rețelelor de socializare online, este timpul să ne asigurăm că acest sector respectă normele europene solide, care au fost instituite pentru a proteja consumatorii împotriva practicilor abuzive.

Companiile au fost de acord să propună modificări care se concentrează pe două domenii:

  • clauzele și condițiile abuzive;
  • abordarea aspectelor legate de fraudă și înșelătorii care induc în eroare consumatorii atunci când utilizează rețelele de socializare.

Clarificarea clauzelor sau eliminarea clauzelor ilegale

Clauzele privind serviciile prestate de platformele de comunicare socială ar trebui să devină conforme cu legislația europeană în domeniul protecției consumatorilor. Directiva privind clauzele contractuale abuzive prevede că clauzele standard care creează un dezechilibru semnificativ între drepturile și obligațiile părților, în detrimentul consumatorului (articolul 3), sunt considerate abuzive și, prin urmare, nule. Directiva prevede, de asemenea, obligația de a redacta clauzele într-un limbaj simplu și inteligibil (articolul 5), astfel încât consumatorii să fie informați într-un mod clar și ușor de înțeles cu privire la drepturile lor.

Eliminarea fraudelor și a înșelătoriilor care induc în eroare consumatorii

Companiile care gestionează platforme de comunicare socială trebuie să elimine orice fraudă și înșelătorie care figurează pe paginile lor de internet și care ar putea induce în eroare consumatorii, de îndată ce iau cunoștință de astfel de practici. În acest sens, autoritățile naționale pentru protecția consumatorilor ar trebui să aibă un canal de comunicare direct și standardizat pentru a semnala astfel de delicte operatorilor de platforme de comunicare socială (de exemplu, încălcări ale Directivei privind practicile comerciale neloiale sau ale Directivei privind drepturile consumatorilor) și a obține eliminarea conținutului, precum și informații privind comercianții responsabili de încălcări. Această cerință este conformă cu legislația UE în domeniul protecției consumatorilor și cu Directiva privind comerțul electronic, care oferă statelor membre posibilitatea de a stabili proceduri care să reglementeze eliminarea informaților nelegale sau blocarea accesului la acestea.

Iată câteva exemple de practici identificate:

  • înșelăciuni care implică plăți efectuate de consumatori;
  • „abonamente-capcană” în cazul cărora consumatorilor li se oferă posibilitatea să se aboneze pentru o perioadă gratuită de încercare, dar nu li se furnizează informații clare și suficiente;
  • comercializarea de produse contrafăcute;
  • promoții false, cum ar fi campaniile de tipul „câștigați un telefon inteligent pentru 1 EUR”, care au proliferat pe platformele de comunicare socială și care erau de fapt concursuri reale, dar implicau abonamente ascunse pe termen lung pentru câteva sute de euro pe an.

Sursa: Comunicat de presa al CE 

Filed under: Stiri Europene | EU News
Tags: agenda 2020, agenda digitala, media sociala, piata unica digitala
Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com