ISA2, viitorul program european pentru servicii publice digitale

Published on: Jul 01 2014 by DL
shutterstock.com

foto: shutterstock.com

Comisia a adoptat o propunere cu privire la un nou program care va ajuta statele membre sa isi modernizeze administratiile si sa ofere servicii digitale interoperabile la nivel national si european. Acest nou program, intitulat ISA2, se va baza pe reusitele predecesorului lui, ISA (Solutii de interoperabilitate pentru administratiile publice europene), si va asigura interactiunea transfrontaliera si intersectoriala fluida, pe cale electronica, intre administratiile publice europene.

Acest lucru este esential deoarece, in Europa de azi, tot mai multi cetateni lucreaza si isi schimba domiciliul in alte state si tot mai multe intreprinderi au activitati comerciale si opereaza in intreaga Uniune. In acest context, cetatenii si intreprinderile trebuie sa interactioneze frecvent cu administratiile statelor membre, pe cale electronica.

Din pacate, anumite probleme precum complexitatea modului de organizare, procedurile caduce si greoaie si lipsa de cooperare creeaza foarte des bariere electronice care impiedica cetatenii si intreprinderile sa utilizeze in mod eficient serviciile publice si care afecteaza buna functionare a pietei interne.

Vicepresedintele Maroš Šefčovič a declarat: „Statele membre, fiind supuse unor presiuni ca urmare a crizei economice recente, au inceput deja sa reduca sarcinile si costurile administrative, introducand serviciile digitale si imbunatatind procesele operationale. Cu toate acestea, dat fiind ca aceste schimbari au loc adesea la nivel de serviciu, fara interoperabilitate intre sectoare si la nivel european, ele creeaza foarte frecvent bariere electronice. Aceasta situatie poate genera un sentiment de frustrare in randul intreprinderilor si al cetatenilor, care irosesc timp si bani.

Datorita activitatilor desfasurate timp de mai multi ani in sprijinul interoperabilitatii, al e-guvernarii si al datelor deschise, in prezent pot fi furnizate, datorita platformelor interoperabile, servicii publice caracterizate de o rapiditate, de o eficienta si de o calitate fara precedent. ISA2 reprezinta elementul-cheie care va permite realizarea acestui potential. Acest nou program reprezinta un element central al agendei digitale pentru Europa.”

Un raport publicat luna trecuta (Raportul pe 2014 al Comisiei privind e–guvernarea) arata ca guvernele statelor membre au inca mult de lucru pentru ca intreprinderile si cetatenii sa aiba acces facil la serviciile publice online, chiar si in interiorul statului membru din care provin. In plus, serviciile publice transfrontaliere sunt disponibile online pentru resortisantii unui alt stat membru UE doar in proportie de 42%, cu 30 de puncte procentuale mai putin decat proportia in care serviciile publice sunt disponibile online pentru cetatenii tarii.

La nivel european, interoperabilitatea este necesara pentru punerea in aplicarea cu succes a numeroase domenii de politica ale Uniunii, cum ar fi piata interna, mediul, afacerile interne si justitia, vamile si fiscalitatea, sanatatea, identitatea electronica si achizitiile publice. Toate aceste domenii vor beneficia de ISA2.

Context

Programele de interoperabilitate au evoluat mult incepand din momentul introducerii lor, in anul 1995. ISA2 se bazeaza pe experienta colectiva si pe rezultatele programelor desfasurate de Comisie timp de doua decenii, care au sprijinit in primul rand stabilirea unor conexiuni electronice in cadrul administratiilor publice, apoi disponibilitatea informatiilor pe internet, mijloacele electronice de colaborare a serviciilor publice si in prezent punerea in aplicare a serviciilor tranzactionale pretutindeni in Europa.

ISA2 va viza perioada 2016-2020 si va dispune de un pachet financiar de 131 de milioane de euro. Acest program inlocuieste actualul program ISA, care se termina in decembrie 2015 si care a avut ca rezultat o serie de initiative foarte valoroase, printre care se numara e-Prior (un sistem informatic pentru facturarea electronica si schimbul de documente privind achizitiile publice), sistemul de informare al pietei interne (IMI), care le permite autoritatilor nationale sa faca schimb de informatii), MT@EC (un serviciu de traducere automata in toate limbile oficiale destinat institutiilor UE si statelor membre), precum si un sistem care permite colectarea online a declaratiilor de sustinere pentru initiativele cetatenesti europene.

sursa: Reprezentanta Comisiei Europene

Filed under: Stiri Europene | EU News
Tags: agenda digitala
Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com