#PiataUnicaDigitala: măsuri privind geoblocarea și livrarea transfrontalieră a produselor

Published on: Jun 08 2016 by MC

agenda-digitala-piata-unica

Comisia Europeană a prezentat joi, 25 mai, un plan de stimulare a comerțului electronic prin măsuri privind geoblocarea, o livrare transfrontalieră de colete eficientă și mai puțin costisitoare și promovarea încrederii consumatorilor. Comisia a propus și o actualizare a normelor UE din domeniul audiovizualului, precum și un nou mod de abordare a platformelor on-line.

Măsurile de stimulare a comerțului electronic au în vedere, printre altele:

– gestionarea geoblocării nejustificate și a altor forme de discriminare pe motive de naționalitate, reședință sau stabilire;
– transparentizarea prețurilor pentru serviciile de coletărie transfrontaliere și îmbunătățirea supravegherii reglementare;
– consolidarea aplicării drepturilor consumatorilor și clarificarea aspectelor considerate practici comerciale neloiale în mediul digital.

În domeniul audiovizual, propunerile vizează:

  • Platforme responsabile de partajare de materiale video: platformele care organizează și marchează o cantitate mare de materiale video vor trebui să protejeze minorii de conținuturi dăunătoare (cum ar fi pornografia și violența), iar pe toți cetățenii de incitarea la ură. Măsurile detaliate includ instrumente destinate utilizatorilor pentru a raporta și evidenția conținuturi dăunătoare, precum și sisteme de verificare a vârstei sau de control parental. Pentru a se asigura că măsurile sunt orientate către viitor și eficace, Comisia va invita toate platformele de partajare de materiale video să coopereze în cadrul Alianței pentru o mai bună protecție a minorilor în mediul online, în scopul elaborării unui cod de conduită propriu acestui sector. Autoritățile de reglementare naționale din domeniul audiovizualului nu se vor limita la simplul rolul de autoreglementare, acestea vor avea competența de a asigura aplicarea normelor, care, în funcție de legislația națională, poate conduce la amenzi.
  • Un rol mai important pentru organismele de reglementare în domeniul audiovizualului: directiva va garanta acum că autoritățile de reglementare sunt cu adevărat independente de guverne și de sector și că își pot îndeplini în mod optim rolul: să se asigure că mass-media audiovizuală acționează în interesul telespectatorilor. Rolul care revine Grupului european al autorităților de reglementare din domeniul serviciilor mass-media audiovizuale (ERGA), alcătuit din toate cele 28 de autorități naționale de reglementare în domeniul audiovizualului, va fi stabilit în legislația UE. ERGA va evalua codurile de conduită stabilite prin coreglementare și va oferi consultanță Comisiei Europene.
  • Mai multe creații europene: în prezent, posturile de televiziune investesc aproximativ 20 % din veniturile lor în conținut original, iar furnizorii la cerere sub 1 %. Comisia dorește ca posturile de televiziune să continue să aloce cel puțin jumătate din intervalul de audiență creațiilor europene și va obliga furnizorii la cerere să asigure în cataloagele lor o cotă de cel puțin 20 % pentru conținutul european. Propunerea clarifică, de asemenea, faptul că statele membre pot cere furnizorilor de servicii la cerere care sunt disponibile în țara lor să contribuie financiar la realizarea de creații europene.
  • Mai multă flexibilitate pentru posturile de televiziune: telespectatorii pe care îi deranjează numărul mare de spoturi publicitare televizate pot alege oferte online fără spoturi publicitare, care nu existau acum zece ani. Normele revizuite în domeniul audiovizualului răspund acestei realități, precum și unor realități noi. Directiva revizuită oferă mai multă flexibilitate operatorilor de radiodifuziune în ceea ce privește momentul în care pot fi difuzate spoturile publicitare – limita totală de 20 % din timpul de emisie se menține între orele 7 am și 11 pm, dar în loc de timpul alocat în prezent, care este de 12 minute pe oră, operatorii de radiodifuziune dispun de mai multă libertate pentru alegerea momentului în care prezintă spoturi publicitare de-a lungul unei zile. Operatorii de radiodifuziune și furnizorii de servicii la cerere vor avea, de asemenea, o mai mare flexibilitate în ceea ce privește utilizarea plasării și sponsorizării produselor, menținând în același timp telespectatorii informați cu privire la acestea.

Domeniile de acțiune incluse în noua abordare pentru platformele on-line au în vedere:

– norme comparabile pentru serviciile digitale;
– obligația platformelor de a avea o atitudine responsabilă;
– creșterea gradului de încredere în acestea;
– o inițiativă de liberă circulație a datelor;
– un mediu de afaceri echitabil și favorabil inovării.

Context

Noile propuneri urmează celor privind digitalizarea industriei europene (comunicat de presă), drepturile de autor (comunicat de presă) și contractele digitale (comunicat de presă), precum și unui proiect de decizie privind coordonarea spectrului de frecvență (comunicat de presă).

Strategia privind piața unică digitală include 16 inițiative care urmează să fie prezentate toate până la sfârșitul acestui an.

Sursa: Reprezentanta Comisiei Europene in Romania

Filed under: Stiri Europene | EU News
Tags: agenda digitala, audiovizual, comert electronic
Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com