Ce e bine să știi despre portabilitatea serviciilor de conținut online?

Piața unică digitală – Portabilitatea serviciilor de conținut online

Începând cu 1 aprilie 2018, europenii pot să acceseze conținutul online la care sunt abonați în țările lor, oriunde s-ar afla în UE. Înlăturarea limitărilor care i-au împiedicat pe cetățenii europeni să își utilizeze abonamentele la servicii media și conținuturi digitale atunci când călătoresc constituie un alt succes al pieței unice digitale, care vine în urma eliminării efective a tarifelor de roaming de care beneficiază consumatorii din întreaga Europă începând din iunie 2017.

Întrebări și răspunsuri

Care este obiectivul regulamentului?

Obiectivul este de a garanta că europenii care cumpără sau se abonează la filme, transmisiuni sportive, muzică, jocuri și cărți electronice în statul lor membru pot să aibă acces la acestea și atunci când călătoresc sau locuiesc temporar într-o altă țară din UE. Regulamentul intră în vigoare la 1 aprilie 2018 în toate statele membre ale UE.

Cine va beneficia de noile norme?
  • consumatorii care locuiesc în UE: noile norme le vor permite acestora să vizioneze filme sau transmisiuni sportive, să asculte muzică, să descarce cărți electronice sau să joace jocuri atunci când vizitează sau locuiesc temporar în alte țări ale UE.
  • furnizorii de servicii de conținut online: vor putea pune la dispoziția abonaților portabilitatea transfrontalieră a serviciilor lor de conținut online fără a fi necesar să achiziționeze licențe pentru alte teritorii în care abonații lor se află temporar.

Interesele titularilor de drepturi sunt protejate pentru a se evita abuzurile.

Sunt obligați furnizorii să ofere același serviciu oriunde călătorește abonatul? Cum va funcționa acest lucru în cazul serviciilor de transmisie video la cerere, cum ar fi Netflix, care își desfășoară activitatea în mai multe țări din UE?
Da, furnizorii de servicii de conținut online contra cost (cum ar fi serviciile de streaming online de filme, programe de televiziune sau muzică) trebuie să le furnizeze abonaților lor aceleași servicii, indiferent unde se află aceștia în UE. Serviciul trebuie să fie furnizat în alte state membre în același mod în care este furnizat în statul membru de reședință. Așadar, în cazul Netflix, de exemplu, veți avea acces la aceeași selecție (sau catalog) oriunde în UE, dacă vă aflați temporar în străinătate, ca atunci când sunteți acasă.

Noile norme nu împiedică furnizorii de servicii să ofere opțiuni suplimentare utilizatorilor lor atunci când aceștia se află în străinătate, cum ar fi accesul la conținutul disponibil în țara în care se află. Așadar, va depinde integral de furnizorul de servicii dacă acesta va permite sau va menține accesul la conținutul local, în plus față de obligația sa în temeiul regulamentului.

Există o limitare în timp? Ce se va întâmpla în cazul în care o persoană trăiește într-o țară și își desfășoară activitatea profesională zi de zi în altă țară?

Regulamentul privind portabilitatea acoperă situațiile în care abonații se află temporar în străinătate. Acest termen nu este definit în regulament. În orice caz, ceea ce se înțelege prin aceasta este că persoana trebuie să se afle într-un stat membru, altul decât statul membru de reședință. Regulamentul acoperă diverse scenarii, inclusiv vacanțele și deplasările în interes de serviciu.

Noile norme nu stabilesc nicio limită pentru utilizarea portabilității, atât timp cât utilizatorul își are reședința într-un alt stat membru. Furnizorii de servicii ar trebui să își informeze abonații în legătură cu condițiile exacte ale ofertelor lor de portabilitate a serviciilor. De exemplu, dacă locuiți în Belgia și vă abonați la un serviciu de muzică online contra cost, veți avea acces la același serviciu în alte state membre ca și cum v-ați afla acasă în Belgia.

Această portabilitate a conținutului dvs. online va fi disponibilă dacă faceți naveta zilnic în alte state membre, cum ar fi Franța sau Luxemburg.

Cum vor verifica furnizorii de servicii de conținut care este țara de reședință a utilizatorilor lor?

Furnizorii de servicii vor trebui să verifice care este țara de reședință a abonatului. Acest lucru va fi realizat la încheierea și la reînnoirea contractului.

Furnizorii de servicii vor fi în măsură să verifice țara de reședință pe baza diferitelor informații furnizate de abonat. Regulamentul prevede o listă închisă a unor astfel de mijloace de verificare pentru a limita interferența cu viața privată a consumatorilor. Mijloacele enumerate pe listă includ, de exemplu, detaliile privind plățile, plata unei taxe de licență pentru servicii de radiodifuziune, existența unui contract pentru servicii de internet sau de telefonie, verificări ale adresei IP sau declarația abonatului privind adresa la care locuiește. Furnizorul de servicii va fi în măsură să aplice cel mult două dintre aceste mijloace de verificare. Orice prelucrare a datelor cu caracter personal va trebui să fie efectuată în conformitate cu normele UE privind protecția datelor.

Regulamentul se va aplica și serviciilor online furnizate gratuit?

Furnizorii de conținut online care oferă servicii gratuite sunt în măsură să decidă dacă doresc să beneficieze de aceste noi norme. Dacă aleg să le aplice și să ofere portabilitate așa cum prevede regulamentul, toate aceste norme li se vor aplica în același mod ca în cazul serviciilor contra cost. Acest lucru înseamnă că, pentru a putea accesa și utiliza conținutul atunci când se află temporar în străinătate, abonații vor trebui să se logheze, iar furnizorii de servicii vor trebui să verifice statul membru de reședință al abonaților.

Cum poate să știe un consumator care servicii online gratuite au optat să aplice noile norme?

În cazul în care furnizorii de servicii gratuite de conținut online decid să utilizeze noile norme de portabilitate, ei trebuie să își informeze abonații despre această decizie înainte de a furniza serviciile respective. Astfel de informații ar putea fi publicate, de exemplu, pe site-urile furnizorilor.

Sunt incluși radiodifuzorii publici? Pot să vizionez BBC, Arte sau alte servicii?

Serviciile de conținut online care intră sub incidența regulamentului pot include servicii oferite de radiodifuzorii publici. Dacă un anumit radiodifuzor intră sau nu sub incidența regulamentului depinde de îndeplinirea următoarelor condiții:

    consumatorul poate accesa deja serviciile pe diferite dispozitive și nu este limitat doar la o anumită infrastructură;
    programele TV sunt furnizate abonaților pentru care furnizorul verifică statul membru de reședință și
    serviciile de conținut online sunt furnizate fie contra cost, fie furnizorul a decis să utilizeze pe o bază voluntară noile norme privind portabilitatea.
Pot să vizionez filme transmise de difuzori din altă țară, cum ar fi filme de la televiziunile spaniolă sau estonă în Belgia?

Dacă difuzorul de conținut online din statul dvs. membru de reședință este vizat de noile norme privind portabilitatea, veți fi putea urmări conținutul respectiv atunci când vă aflați temporar într-un alt stat membru.

Dimpotrivă, accesarea unui conținut care este oferit din țara dvs. într-un alt stat membru nu face parte din sfera de aplicare a noilor norme privind portabilitatea. Cu toate acestea, consumatorii ar urma să beneficieze, în cazul anumitor programe de radio și televiziune, de propunerea de Regulament privind transmisiile și retransmisiile online ale programelor de radio și televiziune ale radiodifuzorilor, aflată în prezent în negociere. Aceasta va oferi radiodifuzorilor și producătorilor posibilitatea suplimentară de a alege să ofere acces transfrontalier la mai multe programe (a se vedea fișa informativă).

Aveți exemple de probleme pe care regulamentul le va soluționa?

Persoanele care călătoresc sau locuiesc temporar în alte țări din UE s-au confruntat adesea cu restricții: este posibil să li se întrerupă furnizarea de servicii de conținut online sau li se poate limita accesul la acestea. Multor persoane, mai ales atunci când pleacă din țară pentru scurte călătorii, nu le este la îndemână să cumpere un abonament la un serviciu local sau, dacă o fac, pot descoperi că nu au acces la filmele sau serialele lor favorite ori că acestea sunt disponibile numai într-o limbă străină.

  • Un abonat din nordul Europei care încearcă să vizioneze filme utilizându-și contul Home Box Office (HBO) atunci când se află în Italia vede un mesaj prin care este informat că serviciul „este disponibil numai în Suedia, Norvegia, Danemarca și Finlanda”.
  • Un utilizator francez al serviciului online MyTF1 care difuzează filme și seriale nu poate închiria un film nou atunci când se află într-o călătorie de afaceri în Regatul Unit.
Utilizatorii au putut, probabil, să vizioneze doar conținutul pe care l-au descărcat deja pe dispozitivul lor portabil.
  • Abonații serviciului belgian de difuzare de filme Universciné trebuie să își amintească să descarce filmele închiriate înainte de a ieși de pe teritoriul național, dacă urmează să se deplaseze într-o altă țară din UE. Pentru a viziona filme, ei nu pot utiliza opțiunea de streaming oferită de Universciné și nici nu pot descărca filme atunci când se află în străinătate.

Aceste chestiuni vor fi soluționate grație noilor norme privind portabilitatea. Restricțiile în ceea ce privește portabilitatea abonamentelor la servicii muzicale online (cum ar fi Spotify sau Deezer) ori cărțile electronice par să fie mai puțin semnificative. Nu putem însă exclude posibilitatea ca ele să apară în viitor, de aceea noile norme prezentate astăzi sunt importante și pentru aceste servicii.

Portabilitatea abonamentelor la transmisiuni sportive online face obiectul noilor norme?

Da, sunt vizate diverse servicii de conținut sportiv online. Între acestea se numără serviciile în care transmisiunile sportive fac parte dintr-un serviciu plătit care furnizează conținut de televiziune online (de exemplu, servicii de streaming precum Zattoo în Germania) sau în cazurile în care transmisiunile sportive fac parte dintr-un pachet general de servicii online (de exemplu, Sky Go), precum și în cazurile în care organizatorul unui eveniment sportiv instituie un serviciu specific de conținut online.

Furnizorii de servicii vor putea taxa portabilitatea?

Nu. Potrivit noilor norme, serviciile de conținut online nu vor fi autorizate să le impună costuri suplimentare abonaților pentru furnizarea de servicii transfrontaliere „portabile” pentru conținutul pe care îl oferă.

Ce spun noile norme în cazul în care un furnizor de servicii începe să limiteze titlurile muzicale, filmele sau jocurile disponibile pentru abonații care călătoresc în străinătate?

În cazul în care furnizorii au decis să aplice noile norme, atât abonații la servicii de conținut online contra cost, cât și abonații la servicii online gratuite vor avea, atunci când călătoresc, același acces la aceste servicii ca atunci când se află în statul lor membru. Acest lucru înseamnă că atunci când accesează serviciul respectiv în alt stat membru, va fi la fel ca acasă: li se va oferi același conținut pe aceeași gamă și pe același număr de dispozitive, în aceeași gamă de funcționalități.

Orice acțiune întreprinsă de un furnizor care ar împiedica abonații să acceseze sau să utilizeze serviciul atunci când se află temporar în alt stat membru, de exemplu, restricții în ceea ce privește funcționalitățile serviciului respectiv, este contrară regulamentului. Aceasta înseamnă că furnizorul nu poate limita cataloagele muzicale, de filme sau seriale de televiziune disponibile atunci când călătoriți într-un alt stat membru.

Sunt principalii furnizori de conținut online pregătiți, din punct de vedere tehnic, să aplice noul regulament începând cu 1 aprilie?

Comisia s-a aflat în strânsă legătură cu principalii furnizori de servicii de conținut online (cum ar fi platforme de emisiuni de televiziune, filme, muzică, transmisiuni sportive etc.) și a primit semnale pozitive din partea acestora care indicau faptul că introducerea noilor norme privind portabilitatea se derulează fără sincope și potrivit graficului. Atunci când furnizorii de servicii au întâmpinat dificultăți, am înțeles că erau pe cale să le depășească. Comisia a monitorizat îndeaproape acest proces și va continua să facă acest lucru.

Regulamentul este obligatoriu pentru serviciile cu plată. Furnizorii de conținut gratuit pot decide să participe pentru a beneficia de noile norme, însă nu sunt obligați să o facă. Unii furnizori de servicii și-au anunțat deja participarea (YLE în Finlanda, RTBF în Belgia), iar Comisia se așteaptă să urmeze și alți furnizori odată ce normele devin aplicabile.

 

Sursa: Comunicat de presă al CE

Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com